Zwierzę
nie jest rzeczą - to pierwsze słowa polskiej ustawy o ochronie zwierząt.
Czasem
jednak trzeba przypomnieć, że zwierzę to istota, która odczuwa ból i
cierpienie, tak samo jak człowiek.
W tą wiedzę należy wyposażać społeczeństwo - a
najlepiej zacząć właśnie od dzieci, od ich fascynacji światem, przyrodą i
zwierzętami. Większość maluchów marzy o czworonożnym przyjacielu: psie,
kocie, chomiku, króliku... Nie każda rodzina może to marzenie spełnić, ale
zarówno rodzice, jak i przedszkole są w stanie przygotować dziecko do właściwego
kontaktu ze światem przyrody i zwierząt.
Mały człowiek, któremu damy szansę bliższego
spotkania ze zwierzętami, nauczymy jak należy o nie dbać, będzie z
nimi humanitarnie postępował: bardziej ją szanował i kochał lub
przynajmniej znał normy postępowania w stosunkach człowiek - zwierzę.
Stąd
pomysł zorganizowania Ogólnopolskiej Edukacyjnej Kampanii Społecznej podpisz
pieska, kierowanej do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Celem kampanii podpisz
pieska jest edukacja humanitarna dzieci, która oparta na ich
naturalnej fascynacji zwierzętami, w prosty sposób może być przekształcona w wiedzę praktyczną: jak właściwie
traktować zwierzęta (poznanie potrzeb zwierząt, sposoby dbania o nie,
porozumiewanie się z nimi oraz poznanie ich praw).
Edukacja humanitarna dąży do kształtowania młodego,
odpowiedzialnego, zaangażowanego społeczeństwa, które ceni i szanuje
wszystkie żywe istoty: ludzi, zwierzęta i środowisko, w którym żyje. Ma rozwijać u dziecka wrażliwość oraz empatię,
a także uczyć takich umiejętności jak opieka, wychowanie czy komunikacja.
Każdy człowiek powinien znać grupę pięciu swobód
zwierząt, jakie można rozpatrywać mówiąc o edukacji humanitarnej:
Wolność
od głodu i pragnienia - poprzez zapewnienie stałego dostępu do świeżej
wody i pokarmu, co zapewni zwierzęciu zdrowie i siły.
Wolność
od niewygód - zwierzę powinno mieć swoje własne legowisko, miejsce,
gdzie może się schronić i czuć bezpiecznie.
Wolność
od bólu, ran i chorób - dzięki profilaktyce, czyli zapobieganiu
chorobom, a w razie konieczności szybkiemu diagnozowaniu choroby i jej szybkim
leczeniu, bez szkodliwej zwłoki w postępowaniu.
Wolność
naturalnego zachowania się - zwierzę musi mieć zapewnioną odpowiednią
dla siebie przestrzeń życiową, warunki bytowania oraz co jest również ważne,
prawo do towarzystwa innych zwierząt.
Wolność
od strachu - poprzez zapewnienie odpowiedniej opieki i traktowaniu, które
nie powoduje cierpienia psychicznego, wywołującego szereg szkodliwych i niebezpiecznych dla otoczenia zmian w zachowaniu się zwierzęcia.
Jak realizować edukację humanitarną
w przedszkolu?
Możliwości jest wiele. Zacznijcie od opowiadania, w którym przekażecie
dzieciom zasady opieki nad zwierzętami. Uczulajcie je na konieczność podpisania
zwierząt – na to by posiadały identyfikator z kontaktem do właściciela,
który każde zwierzę powinno mieć zawieszone na obroży. Traktujcie każdy
akt okrucieństwa wobec zwierząt jako jednakowo zły. Inspirujcie dzieci do
kreatywnych działań na rzecz zwierząt i środowiska.
W miarę możliwości pozwólcie dzieciom na bezpośredni kontakt ze zwierzętami
- to dla nich bardzo ważne.
W ramach zajęć edukacyjnych można organizować wycieczki do parku, lasu,
na łąkę (obserwacja zwierząt w ich naturalnym środowisku), do ZOO,
oceanarium, gospodarstw agroturystycznych... Włączajcie maluchy w dbanie o
przyrodę wokół waszej placówki. Stwórzcie z dziećmi „kodeks właściwego
zachowania” w stosunku do zwierząt, np.:
obserwując zwierzęta w terenie nie zakłócajmy im życia
zwróć
uwagę czy zwierzę
(Twoje, rodziny, sąsiada, znajomych) posiada identyfikator
zachowuj
się cicho
ogranicz
wykonywanie gwałtownych ruchów
nie
bierz zwierzątek do rąk
nie
dotykaj nieznajomych Ci zwierząt, itp.
Tu,
Drodzy Nauczyciele, duże zadanie dla Was.
Ogłaszamy
konkurs na najciekawszy scenariusz z zakresu edukacji humanitarnej,
który może być realizowany w placówkach w ramach tej kampanii
edukacyjnej.
Termin
nasyłania prac – do 15 marca 2006 r.
Najlepsze
scenariusze nagrodzimy ciekawymi pozycjami książkowymi.
Jakie działania planujemy w ramach
edukacyjnej kampanii podpisz pieska?
publikacja
cyklu scenariuszy zajęć związanych z edukacją humanitarną
pomoc
w nawiązaniu kontaktu ze schroniskiem w Waszym mieście/gminie (pomoc w
organizacji zajęć, materiały edukacyjne, możliwość wizyt psa/kota wraz z
opiekunem ze schroniska w ramach zajęć z edukacji humanitarnej)
przedszkola
które przystąpią do akcji otrzymają płytę CD z filmem edukacyjnym, który
może pomóc w organizacji zajęć
na
naszej stronie internetowej będziemy na bieżąco informować o ilości
przedszkoli, które biorą udział w kampanii, o Waszych inicjatywach, które w
jej ramach zorganizujecie
informacja
o programie „Adopcja na odległość”– możliwość adoptowania zwierzątka
przez przedszkole/grupę - przedszkole wpłaca co miesiąc określoną kwotę
na wybrane przez siebie zwierzątko i staje się jego „właścicielem”. Na
klatce istnieje możliwość zawieszenia tabliczki z nazwą przedszkola, dzieci
mogą otrzymywać zdjęcia zwierzaczka, starsze go odwiedzać. W gazecie będzie
ukazywała się informacja o adopcjach, a przedszkole, które zaadoptuje zwierzę,
otrzyma specjalny certyfikat ufundowany przez Redakcję.
Aby włączyć się do
kampanii podpisz pieska należy nadesłać
na adres redakcji zgłoszenie zawierające:
dane adresowe przedszkola
nazwisko osoby koordynującej akcję z ramienia przedszkola
zakres udziału w kampanii (prośba o płytę CD, akces do adopcji na odległość,
prośba o nawiązanie kontaktu ze schroniskiem w celu zorganizowania wycieczki
do schroniska lub wizyty wolontariusza w przedszkolu)
Konkursowe scenariusze
zajęć prosimy nadsyłać
do 15 marca 2006 roku na adres
redakcji.
Więcej informacji:
Elżbieta Wasil
tel. 012/ 631 04 12
e-mail: info@blizejprzedszkola.pl
http://www.blizejprzedszkola.pl/podpisz_pieska/
|